Zo kies je duurzame chocolade
Zo kies je duurzame chocolade
Het is bijna Pasen! Om je te helpen bij het kiezen van de juiste chocolade, presenteren we je, in samenwerking met 36 universiteiten en ngo's, de Chocolate Scorecard. Met deze tool krijg je inzicht in de ecologische en sociale impact van de productie van verschillende chocolademerken en -verdelers. Cacao is namelijk een van de belangrijkste oorzaken van ontbossing in de wereld. Met deze tool willen we jou, de consument, maar ook de fabrikant en de winkelier op weg helpen naar duurzamere chocolade.
Cacao is een van de belangrijkste oorzaken van ontbossing in de wereld. Alleen al in België vereist de invoer van cacao- en chocoladeproducten de exploitatie van 1,6 miljoen hectare landbouwgrond per jaar: dat is de helft van België!
Bovendien wordt 65% van deze oppervlakte gelinkt aan hoge risico's op ontbossing, als een gevolg van de uitbreiding van gewassen. De Chocolate Scorecard helpt consumenten om duurzame keuzes te maken, door een analyse van de ecologische en sociale prestaties van de grootste chocolademerken en -leveranciers in België te geven.
De productie van cacao is een van de grootste bedreigingen voor de Afrikaanse tropische bossen
Cacao wordt verbouwd in deze tropische regenwouden, voornamelijk in West-Afrika. Deze bossen zijn een essentiële natuurlijke hulpbron in de strijd tegen de klimaatcrisis, ze nemen een gigantische hoeveelheid koolstof op uit de lucht. Maar verschillende problemen dringen zich op.
Vaak krijgen de cacaoboeren een te klein deel van de opbrengst. Van een reep chocola gaat gemiddeld maar 6% terug naar de producent. Bijgevolg ontbossen ze om hun plantages uit te breiden en hun productie te verhogen. De cijfers zijn opvallend: Ivoorkust en Ghana hebben de afgelopen zestig jaar respectievelijk 94% en 80% van hun bosareaal verloren, waarvan een derde voor de cacaoteelt.
Aan de andere kant wordt de cacaoteelt vaak gelinkt met kinderarbeid. Naar schatting werken zo'n twee miljoen kinderen op cacaoplantages. Er moeten dus acties ondernomen worden om een leefbaar inkomen voor cacaoboeren te verzekeren om armoede en kinderarbeid tegen te gaan. De West-Afrikaanse regenwouden zijn ook belangrijke hotspots van biodiversiteit. Hun degradatie en vernietiging bedreigt het voortbestaan van vele diersoorten, zoals de chimpansee. Vandaag zijn deze primaten al verdwenen uit vier Afrikaanse landen en hun populaties nemen af in veel andere. Bosdegradatie draagt bij aan de achteruitgang van primatensoorten in tropisch Afrika. De resterende stukjes leefgebied zijn vaak klein en niet verbonden, waardoor chimpanseegemeenschappen geïsoleerd blijven.
Het is daarom van belang dat bedrijven in de cacaosector concrete maatregelen nemen om ontbossing tegen te gaan en zo zowel het verlies aan biodiversiteit, als de klimaatcrisis helpen tegengaan.
Geëngageerd tegen ontbossing, maar de praktijk loopt mank
Samen met 36 universiteiten en organisaties, hebben we de duurzaamheidsprestaties van verschillende grote chocolademerken bestudeerd, op basis van een rapport dat vrijwillig door deze bedrijven werd ingediend.
De Chocolate Scorecard onderzocht bedrijven die samen goed zijn voor bijna 95% van de chocolade die wereldwijd wordt geconsumeerd, van groothandels tot merken. De geanalyseerde criteria zijn: ontbossing, het toekennen van een leefbaar inkomen aan de producent en kinderarbeid.
Eerste vaststelling: 48 van de 53 deelnemende bedrijven hebben een ‘nul-ontbossing’-beleid ingevoerd. Jammer genoeg bleken dit holle toezeggingen, want slechts 11% van de bedrijven weet de herkomst van de cacao die ze verwerken volledig te traceren.
Bij WWF pleiten we al jaren voor de goedkeuring van een Europees regelgevend kader dat garandeert dat producten die op de Europese markt worden ingevoerd niet afkomstig zijn uit ontboste of omgebouwde gebieden. Een wet tegen ontbossing is afgelopen december door het Europees Parlement aangenomen en zal binnenkort in werking treden.
Maar zoals het er nu uitziet, zijn de conclusies van de Chocolate Scorecard dat de meeste bedrijven nog lang niet klaar zijn om aan de vereisten van de nieuwe ontbossingswet te voldoen.
Een hulpmiddel om de Belgische consument te helpen bij zijn aankopen
De Chocolate Scorecard is een snelle en intuïtieve tool om je te helpen bij jouw aankopen. De scorecard stelt je in staat om de merken en distributeurs die in België actief zijn en die deel uitmaken van het onderzoek te evalueren.
Kleine, onafhankelijke chocolatiers zijn niet in deze studie opgenomen, maar voor hun kunnen verschillende labels ‘Fairtrade’, ‘Biologisch’ of ‘Rainforest Alliance’ al een eerste indicator van de ecologische en sociale impact zijn.
De strijd is nog lang niet gestreden, maar ondanks alles is dit wel opvallend: de deelname van bedrijven, zelfs in het geval van gemengde resultaten, weerspiegelt een evolutie naar transparantie en verandering. We moeten aanmoedigen dat bedrijven de traceerbaarheid en transparantie van hun waardeketens waarborgen en de duurzaamheidsengagementen van hun leveranciers garanderen, net als investeren in duurzame modellen van landgebruik zoals boslandbouw.
Ontdek de Chocolate scorecard