PERSBERICHT = WWF zet drones in om de bossen van Australië te herplanten.

Persbericht:

WWF zet drones in om de bossen van Australië te herplanten.

BRUSSEL, 23 OKTOBER 2020 – WWF lanceert nieuwe actie en maakt gebruik van technologie om het bos van Australië sneller te herstellen. De recordbranden van de winter 2019-2020 hebben 7 miljard bomen verwoest of beschadigd en 3 miljard dieren gedood of verdreven. De milieuorganisatie stuurt drones die tot 40.000 boomzaden per dag kunnen planten over verkoolde landschappen. Doelstelling: zo snel mogelijk het leefgebied van koala's en dieren in het wild recreëren.

WWF lanceert een gedurfd nieuw programma om de bossen en wilde dieren in Australië te herstellen. De bosbranden die plaatsvonden tijdens (onze) winter van 2019-2020 waren een van de zwaarste natuurrampen in de geschiedenis van het land. 3 miljard dieren zijn gedood of verdreven en 7 miljard bomen werden vernietigd of beschadigd door de branden. WWF zet nu drones in om boomzaden te planten aan de oostkust van Australië. Deze technologie maakt het mogelijk om bomen snel opnieuw te laten groeien en de leefgebieden van dieren te beschermen.

"Met deze drones kunnen we het herstel van de bush versnellen, maar ook moeilijker bereikbare gebieden bereiken", zegt Dermot O'Gorman, CEO van WWF-Australia.

Deze ongekende actie maakt deel uit van het natuurherstelprogramma dat op 9 januari 2020 werd gelanceerd. WWF deed vervolgens een wereldwijde oproep om noodhulp te verlenen aan gewonde dieren en bos habitats te herstellen. De Belgen, aangegrepen door de omvang van de ramp, toonden een ongelooflijke vrijgevigheid.

Negen maanden na de crisis, en ondanks de COVID-19-pandemie, gaat het werk door. Het doel van WWF is om in 5 jaar tijd 300 miljoen dollar op te halen om de natuur te herstellen en verdere rampen te helpen voorkomen. Het is onze ambitie om het aantal koala's aan de oostkust van Australië tegen 2050 te verdubbelen en tegen 2030 2 miljard bomen te herstellen.

Videomateriaal:

...over de inzet van drones met interviews van WWF verantwoordelijken kan u hier afhalen.

Voor interviews

Koen Stuyck | Press Coördinator & woordvoerder | WWF Belgium | [email protected] | 02 340 09 67 – 0499 70 86 41

INFORMATIE VOOR REDACTEURS:

• WWF is een van de grootste en meest ervaren onafhankelijke natuurbehoudsorganisaties ter wereld, actief in meer dan 100 landen en met meer dan 5 miljoen sympathisanten wereldwijd. Het doel van WWF is de generaties na ons een leefbare planeet na te laten. WWF zet zich in voor het behoud van soorten en hun leefomgeving: bossen, waterrijke gebieden en de oceaan. Verder werkt WWF mee aan oplossingen voor de vervuiling en verspilling van natuurlijke hulpbronnen en de klimaatverandering.
  • U kan onze persberichten en rapporten terugvinden op http://www.wwf.be/pers
  • Steun het werk van WWF en surf naar www.wwf.be.

EINDE