Baanbrekende documentaire Our Planet benadrukt nood aan wereldwijde actie om natuur te beschermen, zegt WWF

Brussel, 5 april 2019 – De langverwachte achtdelige documentairereeks Our Planet, met de stem van Sir David Attenborough, komt morgen wereldwijd uit op Netflix. De documentaire toont duidelijk aan hoe biodiversiteit – ons ‘veiligheidsnet’ of ‘levensweb’ -achteruit gaat. WWF roept het publiek op om op te komen voor de planeet en vraagt wereldleiders om zich over de noodtoestand van de natuur te buigen door samen een wereldwijd actieplan te ontwikkelen, een ‘New Deal for Nature and People’. We zijn immers afhankelijk van de natuur en de biodiversiteit voor elementaire levensnoodzakelijkheden, zoals voedsel, water en propere lucht.

De baanbrekende Netflix-serie Our Planet is gemaakt in samenwerking met WWF en werd geproduceerd door Silverback Films. De serie wil miljoenen mensen bereiken om een scharniermoment voor de natuur te creëren. Het zou wereldwijde conversaties over de achteruitgang van de biodiversiteit moeten teweegbrengen.

WWF Ambassadeur en naturalist Sir David Attenborough die de serie heeft ingesproken, zei: “We zijn vandaag de grootste bedreiging geworden voor de gezondheid van onze thuis, maar er is nog tijd om de uitdagingen aan te gaan die we zelf hebben gecreëerd, als we nu in actie schieten. Als mensen echt kunnen begrijpen wat er op het spel staat, geloof ik dat ze zullen verwachten van bedrijven en overheden om werk te maken van concrete oplossingen. Als diersoort zijn we uitstekende probleemoplossers. Maar we hebben onszelf nog niet toegelegd op dit probleem met de aandacht die het vereist. We kunnen een wereld creëren met zuivere lucht en zuiver water, onbeperkte energie en een visvoorraad die ons nog tot ver in de toekomst zal onderhouden.”

Het Our Planet project komt uit op een cruciaal moment, want onze natuur en ons wildleven is meer bedreigd dan ooit tevoren. Recente cijfers] van WWF’s Living Planet Report 2018 tonen aan dat de wereldwijde populaties van gewervelde diersoorten gemiddeld met 60 procent zijn afgenomen sinds 1970 – minder dan een mensenleven.

Koen Stuyck, woordvoerder WWF België: “Ook België en de Belgen dragen verantwoordelijkheid. Ons recente rapport over geïmporteerde ontbossing, becijferde dat ons ruimtebeslag 3x de oppervlakte van België bedraagt. Bovendien komen de belangrijkste gewassen (o.m. soja, palmolie, rubber, hout, cacao) uit landen met een hoog risico op ontbossing. Op deze manier dragen we via onze consumptie rechtstreeks bij tot de massa-extinctie die zich voor onze ogen voltrekt. De volgende regering moet werk maken van een nationale strategie tegen ontbossing.”

- Einde -

Opmerkingen voor de redactie:

Over de New Deal for Nature and People:

In 2020 krijgen we de kans om de wereld op weg te zetten naar een betere toekomst, dankzij een historische constellatie van cruciale internationale beslissingen op gebied van het milieu, het klimaat en duurzame ontwikkeling, die het potentieel hebben om onze planeet centraal te plaatsen in onze economische politieke en financiële systemen. Dit is een onmisbare, eenmalige opportuniteit voor wereldleiders om op te komen voor onze planeet en om ons naar een betere toekomst te leiden die iedereen ten goede komt. Een New Deal for Nature and People is dringend nodig om de trend van het natuurverlies tegen 2030 om te buigen en de natuur te herstellen.

Voor bijkomende informatie, contacteer:

Koen Stuyck | Perscoördinator & woordvoerder | WWF Belgium | [email protected] | 02 340 09 67 – 0499 70 86 41

NETFLIX:

Katherine Solomon | [email protected] (EMEA)

Julie Frazier | [email protected] (US)

Over de Netflix-serie Our Planet

De serie start op 5 april 2019 en toont de bijzonder plek die we thuis noemen. De achtdelige reeks van de maker van Planet Earth, Silverback Films, kwam tot stand in samenwerking met WWF en bevat nooit geziene beelden van wildleven en hun leefgebieden, maar laat ook zien waarom de natuurlijke wereld zo belangrijk is voor ons allemaal belangrijk en welke stappen noodzakelijk zijn om deze te behouden.

Het ambitieuze Our Planet­-project nam vier jaar in beslag. Er werd in meer dan 50 landen gefilmd op alle continenten, met meer dan 600 crewleden die meer 3500 filmdagen hebben opgenomen. Het project zal zich richten op de omvang van de diversiteit aan habitats over de hele wereld, van de afgelegen Arctische wildernis en mysterieuze diepe oceanen tot de uitgestrekte landschappen van Afrika en de gevarieerde jungles van Zuid-Amerika.

In de eerste aflevering, ‘One Planet’, reizen kijkers van het Braziliaanse regenwoud naar de Noorse Spitsbergen, om te ontdekken hoe alle kwetsbare habitats met elkaar verbonden zijn en waarom ze allemaal essentieel zijn voor het leven op deze planeet. Latere episodes focussen op de belangrijkste biotopen of habitats van de aarde: de bevroren ijswerelden, jungles, kustzeeën, woestijnen en graslanden, hoge zeeën, zoetwatergebieden en bossen.

Dankzij een omvangrijk team van 's werelds beste wildlife cinematografen, onderzoekers en wetenschappers – en de nieuwste 4K-cameratechnologie – bevat elke aflevering meerdere verbluffende opnames die nog nooit eerder zijn gefilmd.

Ongeëvenaard in reikwijdte en ambitie, zal Our Planet een wereldwijd publiek van alle leeftijden vermaken en boeien. Our Planet is geproduceerd door Silverback Films, Ltd. De producers zijn Alastair Fothergill en Keith Scholey.

De serie is live op Netflix, ga naar Netflix.com/OurPlanet.

The series is live on Netflix, go to Netflix.com/OurPlanet. De serie promoot de gedeelde verantwoordelijkheid die we allemaal hebben om de gezondheid van ons huis te beschermen en benadrukt dat we misschien wel de laatste generatie zijn die de mogelijkheid heeft om de uitdagingen aan te gaan die de mensheid heeft gecreëerd.