Nieuws over de wolf in ons land

Geweldig nieuws: Wolf Noëlla is eind april bevallen! Dit nestje welpen, dat de Belgische populatie versterkt, geeft ons de gelegenheid om de stand van zaken te bekijken: hoeveel wolvenroedels leven er in België? Hoe gaat het met ze? En wat is de toekomst voor dit iconisch dier, dat na een eeuw afwezigheid is teruggekeerd naar België?

Na een afwezigheid van 100 jaar zijn er sinds 2017 weer wolven in België. Hun aanwezigheid is echter niet onopgemerkt gebleven.

Toen de wolf vijf jaar geleden arriveerde, vroeg iedereen zich af of hij zou blijven. Sindsdien lijkt het antwoord ‘ja’ te zijn.

Loup wolf

Zowel in Wallonië als in Vlaanderen werden er koppels gevormd. Eerst Naya en Augustus, dan Noëlla en Augustus en later Akéla en Maxima... deze wolvenkoppels verschijnen sindsdien regelmatig in de krantenkoppen.

En de laatste primeur: Noëlla is net bevallen! Maar wie is wie ook alweer? Geen paniek, we zetten alles op een rij.

Waar zijn de wolven in België?

Momenteel telt België één wolvenroedel in Vlaanderen en één in Wallonië. In Wallonië heeft zich ook een mannetjeswolf gevestigd, waarschijnlijk is hij nog steeds op zoek naar een vrouwtje.

In Vlaanderen wordt de roedel geleid door het beroemde koppel Noëlla en August. Vorig jaar hadden ze in Vlaanderen het eerste nest sinds honderd jaar! Van de vier geboren welpen zijn er helaas twee overleden door verkeersongevallen. Voor jonge welpjes is het levensgevaarlijk om zich te verplaatsten in ons land. Hun leefgebied is erg versnipperd en de vele auto's vormen een groot risico.

Maar dit jaar heeft hoop gebracht: een paar weken geleden hebben we de bolle buik van wolvin Noëlla op de foto's van de cameravallen gezien. Sindsdien, waarschijnlijk eind april, is ze bevallen. Hoeveel welpjes zijn geboren is nog steeds een mysterie. Dit kunnen we pas over een paar weken met zekerheid zeggen wanneer de welpen zich uit het hol wagen.

In Wallonië leven permanent zes wolven in de Hoge Venen. De eerste roedel wordt geleid door het mannetjes Akela en vrouwtje Maxima. Zij vestigden zich respectievelijk in juni 2018 en december 2020 in de regio. Beide wolven komen uit een Duits-Poolse stamboom. In 2021 werd hun eerste nest van drie welpen geboren.

Vervolgens heeft het Wolven-netwerk van de Waalse Overheidsdienst (SPW) in februari van dit jaar de vestiging van een wolf van Italiaans-Alpijnse oorsprong bevestigd. Met de bijnaam de "Stierenwolf", lijkt hij nog steeds alleen te zijn in zijn leefgebied dat grenst aan dat van Akela en Maxima.

Zijn er te veel wolven in België?

Een roedel bestaat uit een koppel en hun pasgeboren jongen, alsook de jongen van het voorgaande jaar. In totaal zijn dat maximaal tien wolven. Deze roedel heeft een groot territorium nodig - ongeveer 400 km² - dat ze opeisen en waar geen andere roedel zich kan vestigen.

In België is er niet veel leefgebied dat geschikt is voor de wolf. Daarom wordt geschat dat in de komende jaren maximaal drie tot vier roedels van elk ongeveer tien wolven (afhankelijk van het aantal geboren welpen en het aantal overlevenden) zouden kunnen leven in ons land.

Als het gebied te klein zou worden, zouden de grotere welpen de roedel verlaten om zich elders te vestigen - soms duizenden kilometers ver weg. Een overpopulatie van wolven in België is dan ook ondenkbaar.

De terugkeer van de wolf, positief of negatief?

Après u

Na 100 jaar afwezigheid is de terugkeer van de wolf in België uitstekend nieuws voor de biodiversiteit van ons land. Samenleven met mensen blijft echter een uitdaging.

Er zijn ook veel vooroordelen die we uit de wereld moeten helpen (ontdek de vijf dingen die je over de wolf moet weten) en er moeten concrete maatregelen komen om het vee te beschermen.

Daarom hebben de autoriteiten, zowel in het zuiden als in het noorden van het land, een plan uitgewerkt. Het doel? Om boeren en veehouders te steunen, om wolven te beschermen, en zo een vreedzame toekomst voor beide partijen te verzekeren. Een taak die door WWF wordt gesteund via het Wolf Fencing Team.

Vee beschermen tegen wolven: word vrijwilliger!

Meer wolven betekent dat er meer behoefte aan voedsel zal zijn. Het is dus belangrijk om het vee goed te beschermen.

Wil jij actief bijdragen aan het mogelijk maken van het samenleven met de wolf? Ben je bereid om wat bij te leren en zie je het zitten om de handen uit de mouwen te steken?

Schrijf je dan in als vrijwilliger voor het Wolf Fencing Team Belgium! Vrijwilligers kunnen actief zijn op verschillende manieren. Zowel voor het runnen van de organisatie als voor de technische ondersteuning van veehouders is hulp meer dan welkom. Laat ons weten hoe jij kan helpen en we contacteren je spoedig terug!

Wil je op de hoogte blijven van onze acties ?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief