Educatief materiaal

Een unieke kans om een klimaatconferentie (COP) op school te ervaren

Climate Challenge Conference @ School is een uniek rollenspel waarin leerlingen de rol spelen van vertegenwoordigers van emblematische landen op grote klimaatconferenties (COP).

Op deze conferenties verdedigen de studenten, gegroepeerd per delegatie, de belangen van hun land over onderwerpen die op de COP worden besproken, zoals bijdragen aan het klimaatfonds, het transport of het probleem van de klimaatvluchtelingen. Maar zijn de belangen van Rusland, China en de Verenigde Staten verenigbaar met die van de eilanden in de Stille Oceaan of met die van België of Koeweit?

Dankzij de dynamiek van het rollenspel begrijpen jongeren snel wat het probleem van de klimaatverandering is en hoe moeilijk het is om samen tot een consensus te komen.

De inschrijvingen zijn afgelopen voor dit schooljaar! Abonneer je op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

LEEFTIJD

14 - 18 jaar

Voeding, klimaat

Type

Activiteiten in scholen, pedagogisch dossier

Bent u geïnteresseerd?

Voorwaarden voor deelname

• van 40 tot 80 studenten
  • 3de graad van het secundair onderwijs
  • er zijn minstens 2 leerkrachten betrokken bij het project
  • deelnemen aan het hele proces

Prijs?

WWF kan deze module gratis aanbieden dankzij de steun van de Dienst Klimaatverandering van de FOD Volksgezondheid. Het aantal plaatsen per schooljaar is beperkt.

Cursus

1. Opleiding voor leerkrachten

Informatiedag waarop de docenten worden opgeleid in het klimaatthema en in het rollenspel. De aanwezigheid van minstens 2 leerkrachten wordt gevraagd. De opleiding vindt plaats in Brussel.

2. Voorbereiding van de studenten

De leerkrachten zorgen er zoveel mogelijk voor dat de leerlingen goed voorbereid zijn. WWF levert hiervoor het nodige materiaal.

DEZE PROJECTEN WORDEN AANGEBODEN IN SAMENWERKING MET: