Earth Hour

Bouwen aan een betere toekomst

Earth Hour is het moment waarop we allemaal stilstaan bij de schoonheid van onze natuur. Ook dit jaar zullen op zaterdag 26 maart 2022 om 20u30 miljoenen mensen over de hele wereld hun lichten een uur lang doven. Om de natuur te vieren, maar ook om een punt te maken. Want het wordt dringend tijd dat we in actie schieten voor de toekomst van onze planeet.

Het is onze missie om een wereld te creëren waarin mens en natuur in harmonie samenleven.

We zijn diep bedroefd over de situatie in Oekraïne, en onze gedachten gaan uit naar het Oekraïense volk en alle getroffenen. We zijn opgelucht dat alle medewerkers van Earth Hour Oekraïne op dit moment veilig zijn. Om hen te steunen blijven we de situatie op de voet volgen.

In deze moeilijke tijden biedt Earth Hour 2022 een moment van solidariteit en een kans om samen te komen, om te zorgen voor elkaar en de thuis die we allemaal delen: de Aarde.

Daarom nodigen we mensen over de hele wereld uit om samen te komen en een veilige, eerlijkere en duurzamere toekomst voor iedereen te eisen.

Earth Hour 2022: Een belangrijk moment

Earth Hour staat symbool voor onze toewijding aan een betere toekomst. Voor onze planeet en voor onszelf. Dit jaar is dat symbool nog sterker, want Earth Hour valt op een cruciaal moment. Een alliantie van regeringen en organisaties, waaronder WWF, roept op tot meer ambitie en dringende actie om het verlies aan biodiversiteit tegen 2030 te stoppen en zelfs om te keren. Niet lang nadat we wereldwijd de lichten doven, komen wereldleiders samen op COP15, gebaseerd op het Verdrag van de Verenigde Naties over Biologische Diversiteit. Daar zullen zij beslissen over een globaal actieplan voor de komende tien jaar.

26 maart 2022, 20u30: Lichten uit en actie!

Doe op de avond van Earth Hour de lichten gedurende één uur uit in solidariteit met de planeet.

Wil je nog meer doen? Dat kan! Want het is nu hét moment om in actie te komen. Individu, overheid of bedrijf. Allemaal spelen we een rol en allemaal hebben we de mogelijkheden om aan een mooiere toekomst te bouwen voor onze natuur.

Wij helpen je alvast op weg met deze zeven ideeën om je voor, tijdens en na Earth Hour nog meer te engageren. Maar je kan natuurlijk ook meedoen aan Earth Hour op je eigen manier!

Organiseer een duurzaam diner bij kaarslicht

Earth Hour

Bereid een heerlijke maaltijd voor jezelf, voor jullie tweetjes of voor het hele gezin. Maak het duurzaam door te koken met lokale, seizoensvriendelijke producten en ruil de lichten in voor gezellige kaarsen. Zo sta je even volledig stil bij het moment en bij de natuur.

Nood aan inspiratie? Download het gratis e-book boordevol lekkere en duurzame recepten! #Eat4Change

Beleef de echte ‘Climate show’-ervaring

The Climate Show Earth Hour

Wil je 26 maart volledig in het teken zetten van het klimaat? Dan kan je deelnemen aan deze unieke ervaring. Deze interactieve show laat je kennis maken met de vele klimaatobstakels die we maar niet kunnen overwinnen. Zo word je uitgedaagd om op een andere manier te kijken naar de problematiek die ons elke dag bezighoudt. Je kan ‘The Climate Show’ bezoeken van 10 maart tot 30 juni in de Brussels Expo.

Earth Hour

Maak een belofte aan de natuur

Gebruik dit moment om met je familie, vrienden of huisgenoten het onderwerp ‘klimaat’ op tafel te leggen. Bespreek hoe jullie huishouden kan bijdragen aan het behoud van de natuur voor het komende jaar. Willen jullie symbolisch een dier adopteren om biodiversiteit te steunen? Kiezen jullie dit jaar voor een duurzaam dieet? Of beloven jullie elkaar en zichzelf beter te informeren en die kennis met elkaar te delen?

Earth Hour

Ga naar buiten als ode aan de natuur

Earth Hour duurt maar een uur, maar 26 maart duurt een hele dag. Beter nog, een hele zaterdag. Ideaal dus om een uitstap te organiseren als ode aan de natuur! Schrik voor de temperaturen die zelfs in maart nog winters kunnen aanvoelen? Op onze website vind je tal van ideeën voor winterse uitstappen. De echte dierenvrienden vinden er ook tips om eekhoorns, Vlaamse gaaien of buizerds te spotten!

Earth Hour

Haal de groene kunstenaar in jezelf naar boven

Steek je handen uit de mouwen en geef nutteloze voorwerpen een tweede leven. Je hebt ongetwijfeld wel wat lege flessen, eierdozen of flessendoppen in huis. Of maak een leuke wandeling op zoek naar dennenappels. Want al deze voorwerpen zijn een ideale grondstof voor jouw nieuwe, originele interieurdecoratie.

Earth Hour

Voor klein en iets grote

Op zoek naar een educatieve manier om je kinderen bezig te houden? Bij de Rangerclub is er keuze genoeg uit leuke en creatieve activiteiten. Zowel binnen als buiten, voor jong en oud.

Voor scholen

Breng het klimaat onder woorden met ‘slam-poetry’. Schrijf samen met je klas een ‘slam-tekst’ die jullie visie op de toekomst vertelt en doe mee met onze SLAM-challenge! Inschrijven kan tot 26 maart 2022, de dag van Earth Hour.