Living Planet School

Living Planet School

Pedagogisch dossier
Spelletjes, quizzen en knutselen
Downloaden

Over de tool

Living Planet School is een gratis onderwijstool voor leerlingen van 6 tot 12 jaar, bestaande uit verschillende lessen. Aan de hand van deze tool ontdekken leerlingen de rijkdommen van de natuur op aarde en komen ze in aanraking met enkele milieuproblemen. Met Living Planet School willen we kinderen nieuwsgierig maken naar de ongelooflijke diversiteit van de natuur op onze planeet en gaan we samen met hen op zoek naar mogelijke acties!

Ontdek hieronder de interactieve lessen!


Ontdek de hoofdstukken:

#1 BIODIVERSITEIT: ALLES IS VERBONDEN

Wat is biodiversiteit? Wat is een ecosysteem? Hoe zijn alle organismen met elkaar verbonden? Hoe wordt het natuurlijk evenwicht verstoord en welke oplossingen bestaan er? Ontdek de antwoorden op deze vragen aan de hand van het interactieve biodiversiteitswebSPEL!

#2 BELEEF DE NATUUR

In dit hoofdstuk neem je met je klas een duik in de natuur en worden de 5 zintuigen geprikkeld. De leerlingen worden ondergedompeld in de door de school omringende natuur aan de hand van uitdagingen en ze ontvangen een grote kleurrijke poster!


DOELSTELLINGEN

Living Planet School heeft een drievoudig doel

DOEL 1 - IK ONTDEK 

De leerlingen zijn verwonderd over de rijkdom van de natuur op aarde; ze ontdekken en begrijpen het concept biodiversiteit en het belang ervan.

DOEL 2 - IK BEGRIJP

De leerlingen begrijpen dat het natuurlijk evenwicht op aarde complex en soms kwetsbaar is (impact van een aantal menselijke activiteiten).

DOEL 3 - IK DOE

De leerlingen hebben zin om in actie te komen, om zich in te zetten en zo op hun niveau een positieve impact te hebben op hun leefomgeving. 

 HET FORMAAT

• De tool omvat een aantal lessen, die allemaal kort en gemakkelijk te gebruiken zijn en die los staan van elkaar.

• Elke les bestaat uit een handleiding voor de leerkracht en activiteiten voor de leerlingen.

• Doorheen de lessen komen drie soorten activiteiten aan bod. Sommige zijn bedoeld om inzicht te verwerven in nieuwe informatie, andere om zaken te ontdekken “op het terrein” en de laatste om in actie te komen.