Campagne FSC WWF

Houd je ogen goed open als je hout koopt

Kies voor duuzaam hout met het FSC-label

WWF en FSC lanceren een nationale campagne om de consument te helpen de verantwoorde keuze te maken voor houtproducten. Brico, Casa en Carrefour doen mee. 

Houd je ogen goed hopen...

WWF en FSC nodigen je uit om je ogen open te houden. In de gezamenlijke campagne ‘Houd je ogen goed open als je hout koopt’ willen partners Brico, Casa en Carrefour uit de retailsector samen met FSC en WWF aandacht vragen voor producten met het FSC-keurmerk. Want door het kopen van FSC-producten maken de consumenten het mogelijk dat bossen op een verantwoorde manier worden beheerd en beschermd. En dat is nodig, aangezien wereldwijd iedere minuut zo’n 36 voetbalvelden aan bos verdwijnt. De deelnemende retailers werken samen met FSC en WWF aan een verantwoord houtassortiment.

...als je hout koopt

Ontbossing blijft één van de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst. Gemiddeld verdwijnt er om de 2 seconden een bosoppervlakte ter grootte van een voetbalveld.

Als er niet dringend maatregelen worden genomen zouden tegen 2030 meer dan 170 miljoen hectare bos verloren kunnen gaan. Miljoenen mensen en dieren hangen sterk af van gezonde bossen. Veel houtproducten zijn dan ook rechtstreeks afkomstig uit de leefgebieden van een aantal sterk bedreigde iconische diersoorten, zoals de tijger, de orang-oetan of de bosolifant. Daarom maakt WWF van de strijd tegen ontbossing één van haar topprioriteiten.

Hout blijft echter met voorsprong een milieuvriendelijke grondstof. Maar dan moeten bossen op een goede manier beheerd worden. Want vandaag vinden we in Belgische winkels nog steeds houtproducten die bijdragen illegale of onverantwoorde ontbossing. En dat moet dringend anders.

Een duurzame keuze die het verschil maakt

Als je kiest voor houtproducten met het FSC®-label, weet je zeker dat deze producten afkomstig zijn uit duurzaam beheerde bossen en dat je niet deelneemt aan de ontbossing. De Forest Stewardship Council (FSC) volgt de houtproducten namelijk op van in het bos tot in de winkel. Zo ben jij als klant zeker dat jouw aankoop bossen steunt die beheerd worden volgens de strenge sociale, ecologische en economische criteria van FSC.

Belangrijke bijdrage aan natuurbescherming

Wereldwijd is er bijna 185 miljoen hectare FSC gecertificeerd bos, wat overeenkomt met 13% van de bossen die voor houtproductie gebruikt worden.

Carrefour, Casa en Brico engageren zich voor een duurzaam aankoopbeleid van houtproducten. Zij ondersteunen de campagne en zorgen er zo ook voor dat het FSC-label bekender wordt bij de klant.

Bart Holvoet, directeur van FSC, legt uit: “Deelnemende retailers nemen hun verantwoordelijkheid niet alleen door in hun assortiment te kiezen voor een overgang naar verantwoord hout, maar ook door hierover te communiceren naar hun klanten toe. En dat is belangrijk. Want door voor FSC-hout te kiezen lever je een bijdrage aan de bescherming van de bossen en aan de lokale producenten.”

Houd je ogen dus goed open. Kies voor FSC als je hout koopt.